lördag 30 november 2013

Typiskt finskt

Igår var jag med pappa på sjukhuset.

Det är känslomässigt inte lätt men vi hade kul i taxin och tittade på olika byggnader och pratade om gamla tider. Läkarbesöket gick snabbt, läget var stabilt och laboratorieproverna var avklarade på några minuter.

Då kunde vi glädjas åt fikat efteråt...

När jag åkte till flygplatsen tittade jag på andra vackra byggnader. Är inte denna typiskt finsk?




Militärsjukhuset Tilkka ritades i funkisstil av Olavi Sortta 1936 . Det fungerade som sjukhus i Brunkärr i Helsingfors i 70 år.

Den speciella rundade gaveln på huvudbyggnaden har långa, breda balkonger på varje våningsplan. På dem skulle patienterna få sol och frisk luft; något som ansågs vara bra för hälsan.

På flygplatsen satt en timme på loungen.

Där kunde stilla mitt sinne och få njuta av annan finsk design: Eero Aarnio Bubble-stolar (1968) och stilrent finskt Arabia-porslin.



Pappa har det så ensamt men glädjs åt varje besök och kort och tidning han får. Vi hann prata om allvarliga saker och skoja och jag fixade lite advent åt honom. Jag önskar så att jag kunde bo närmare honom nu när han är gammal och sjuk.

Strax före sju flög jag hem och började förbereda vår egen advent.
 





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar