lördag 21 juni 2014

"Svensk midsommar" i Finland

Jag har varit i Helsingfors, träffat min advokat och städat och plockat i pappas lägenhet. Så tungt det var! Saknaden är så stor.....

Min man kom på midsommarafton med släpkärran och lastade alla kartonger i den. Då hade jag redan en fasansfull nackspärr! (Tur att jag fick tid till en massör på färjan på hemvägen)

Desto roligare var att hinna med en midsommarlunch i min kusins sommarstuga, så som vi har gjort med mamma, pappa och faster i så många år.

Så kärt återseende med många nästan-släktingar: mina kusiners ex-och nuvarande svärmödrar och svågrar, svägerskor, kusinens särbo och mina barns sysslingar. Unga och gamla; precis så som jag tycker om att ha det runtom mig.

För att lätta bördan för min kusin som ordnade allt detta trevliga, tog vi med oss svensk midsommarmat - och dryck.

Vi åt sill och färsk potatis, goda sallader och grillat samt rabarberkaka till efterrätt.

Glad midsommar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar