måndag 30 juli 2018

Ingmar Bergman 100 år - Bergmanveckan på Fårö

Jag var på Fårö, Gotland under Bergmanveckan.

Min kompis, som bor i Visby hade bokat intressanta aktiviteter för oss:

Första kvällen var vi på Bergman - En standup av Anna Pettersson. Hade tidigare lyssnat på hennes Strindberg- en standup i Uppsala.  Speciellt var hennes film Kvinnor som inte minns Ingmar Bergman jätterolig.

Dagen efter var vi flera timmar på Bergmansafari. Jag uppskattade speciellt ortbornas minnen om Bergman - och att jag fick "medverka" i en Bergmanfilm, Skammen. Bussturena avslutades vid Langhammars där vi fick se häftiga raukar och äta en god wrap.

På fredagen såg vi En bra vecka för demokratin, avregissören Cecilia Björk. Det var en av de bästa dokumentärerna jag har sett. Vi såg också kortfilmen Ultimate Fails Compilation av Joakim Thörn. Tyvärr hann vi inte stanna kvar och lyssna på Cecilia Björk.

Vi hade nämligen fått biljetter till Skammen (1968) som visades på Dämba, Bergmans privata biograf  med 15 platser. En är/var reserverad endast för honom. Filmen tyckte jag inte om, men det var häftigt att insupa atmosfären och sitta i de mjuka, bekväma fåtöljerna på hans bio.

                                 

                                   






                                
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar