torsdag 20 februari 2014

Schweizabstinensen har börjat...

Just hemkommen från Schweiz. Abstinensen har börjat. Det blir eventuellt  ett besök till, sedan får Resepriolistans ordning börja gälla.

Under nio år har jag regelbundet åkt till Genéve; förra året en gång i månaden. Det har blivit en trevlig vana och en del av livet.

Och nu är det slut! Det känns jättekonstigt!

"Abstinensbesvär syftar till det besvär en person som bryter en inrotad vana upplever", informerar Wikipedia. Precis så är det.

Detta kom lite hastigt, fick panikkänslor i tisdags: Måste bara besöka alla favoritställena en gång till; jag kommer ju "aldrig" tillbaka:

Schilliger (inredning och växter)
Le Pain Quotidien (lördagsbrunch) Finns även i andra länder, men det är inte samma sak
Ladurée (macaroner) Finns i Stockholm också, men är definitivt inte samma sak
Söndagstorget i Divonne och "min" tidningskiosk
Promenaderna till Chavannes Centre Commercial
Chamonix, där vi firade en underbar jul för fyra år sedan
Min gamla vän Annemarie utanför Aarau
Château de Divonne, där vi överraskade min man på hans födelsedag
Vingårdarna
Alperna och Jura
Slottsträdgårdarna 

Listan kan bli hur lång som helst. Hamnade visst lite på franska sidan också....

Hann med ett besök på Schilliger och en promenad till Chavannes C C. Måste till Schweiz en gång till i mars....

Våren hade kommit. I går var det 14* varmt. Täckjackan kändes lite fel. Tur att solglasögonen var med. Vi hittade krokusar, maskrosor och tusenskönor när vi var ute och gick.


                                                  Planteringar utanför Schilliger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar