fredag 27 oktober 2017

Bokmässan i Helsingfors 2017

Igår kväll åkte jag från Arlanda till Helsingfors.

Flyget var nästan en timme försenat. Första snön hade kommit med besked och allt var kaos, som det brukar den första vinterdagen.

Jag tänkte hoppa in i en taxi för att snabbt komma till min barndomsvän som satt och väntade på mig där hemma mitt i natten.

Lättare sagt än gjort: taxikön var flera hundra meter lång. Till slut åkte jag med en Yellow Taxi, som körde mig först och de resterande sex andra till olika adresser efter mig.

Efter klockan ett stupade jag i färdigbäddad säng.

På förmiddagen uträttade vi lite ärenden och åkte sedan till mässan.

De var så mycket folk där! Hundratals (kändes det som) högstadieelever klev av pendeltåget samtidigt med oss.

Vi lyssnade på presentationer av nya böcker (Jörn Donner, Rosa Liksom, Kristian Borg), gick runt, pratade, köpte ett antal böcker (hade en på min egen önskelista, köpte fyra...), fick presentböckerna signerade (Mauri Kunnas), åt sen lunch, fikade och träffade bekanta.

Vin- och matmässeavdelningen var inte så dum heller, men då hade vi redan gått över fem timmar och var alldeles slut.

Klockan 22.10 (något försenat) lyfte mitt plan igen och jag kom hem till Vilan 22. 40. Underbart med svensk/finsk tid, när man åker hemåt!



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar