torsdag 27 augusti 2020

Helene Schjerfbeck - en film om hennes liv och konst

I kväll såg jag filmen Helene på bio.

Den handlar om den kända finländska konstnärinnan och modernisten Helene Schjerfbeck liv (1862-1946).

Filmen verkar realistisk, men är ändå fiktion. Manuset följer Rakel Liehus roman Helene. Filmen handlar om de åren, när hon blir upptäckt; en konsthandlare tror på henne, säljer hennes tavlor och anordnar utställningar.

I huvudrollen som Helene, är Laura Birn och Antti Jokinen är filmens manusförfattare och regissör.

Helene Schjerfbecks konst har länge intresserat mig. Jag har sett hennes utställningar på Ateneum i Helsingfors 2012, på Waldemarsudde 2012 och på Millesgården 2018 (med tre andra kvinnliga konstnärer).
Några verk har jag även kunnat studera närmare på t.ex. Uppsala Auktionskammarens visningar. Hennes tavlor säljs nuförtiden för flera miljoner.

På bildkonstens dag förra året fick jag och barnen förmånen att måla i Schjerfbecks trädgård i Saltsjöbaden.

Filmen är verkligen sevärd. Jag ger den fem stjärnor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar