lördag 25 december 2021

Juldagen, citat ur Johans jul

"Juldagen är den skönaste dagen på året, tycker mamma, för då märker man inte att barnen finns." Citat ur Johans jul av Eva von Zwiegbergk 1947.

Hårt sagt? Jag förstår vad hon menar. Efter allt julstök är anspänningen över. Barnen leker med sina nya leksaker, mat finns kvar i kylskåpet, inga fler måsten. Lugnt och skönt.

Vi har haft en sån fin julafton med god mat, tomte med paket, julsånger, sagor och andra traditioner. Efter dagar av fixande, kan man på juldagen ta en lugn promenad och lägga sig på soffan och läsa.

Jag vet att jag är privilegierad men för det har jag inte glömt dem som har det sämre. Med mina kollegor har jag samlat julklappar till tretton personer, som inte är lika lyckligt lottade. Jag hoppas att även de fick en glad jul.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar