måndag 11 juni 2012

Finlands vita ros

Trädgårdsväder i förmiddags. 19* och växlande molnighet. Jag har varvat med jobb och trädgårdsjobb idag. Planterat de sista dahliorna (vissa knölar för fjärde gången och de blir väl lika fina i år med!), pysslat om pelargonerna i växthuset och beundrat alla fina rosorna som står i blom. Den vita, Finlands vita ros (Juhannusruusu=Midsommarros) har jag fått av pappa när vi flyttade hit. Den planterade jag redan hösten 2004, fast vi flyttade in först i december. Min man rensade "ogräs" första våren här och då hittade jag min barndomsros i komposten! Jag fick fler.... Pionen som jag köpte på Blomstermässan i Nystad i maj, har börjat blomma den också. Inte med rosa fyllda blommor som bilden visar. Men cerisa pioner är också vackra! (Den här är den tredje...) Så kan det gå. Ett nyttigt mellanmål har jag också hunnit med - och för en kort stund lägga mig på soffan i växthuset. Det önskar jag att jag skulle ha mer tid med framöver. Imorgon är det skolavslutning. Hoppas att det blir fint väder! Just nu åskar det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar