söndag 24 juni 2012

Tali koloniträdgårdsförening

Vi firade midsommar (juhannus) i Tali koloniträdgård i Helsingfors. Det stora området började byggas 1936 åtta kilometer från Helsingfors centrum dvs. långt ute på landet på den tiden. Min moster hade en stuga och trädgård där sedan början av 60-talet, min faster köpte sin 1969. Det finns hela 241 stora tomter i området. Stugan får vara 35 kvm stor. Till mina barndomsminnen tillhör solvarma hallonens doft, faster bärpajer och stora äppelträd som gav skugga. Solen sken självklart jämt. Faster gick bort i fjol och min kusin tog över stugan. (Jag beskriver renoveringsstarten i gårdagens två inlägg.) På midsommaraftonen fanns det dansbana, tävlingar, korvgrillning, öltält och midsommarbrasa i området. Och massor av folk! Jag anar ett generationsskifte i föreningen: barnfamiljer som vill odla ekologiskt och ha sommarstället nära har hittat hit. Några vackra bilder från trädgården. OBS! Salvator Tali är inte felstavning utan en finurlig ordlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar