lördag 9 juni 2012

Rosa rugosa

När jag var liten pratade mina föräldrar om Rosa rugosa som de hade köpt bland de första växterna till sin trädgårdstomt. De måste ha haft roliga minnen om den rosen för att de skrattade alltid när de nämnde namnet. Jag kommer inte ihåg hur rosen såg ut.

När vi köpte det här huset kom jag ihåg "deras fina ros" och ville gärna köpa en sådan till oss också.

Jag traskade till plantskolan och ville ha en Rosa rugosa. Vilken av dem? frågade trädgårdsmästaren. Ridå!

Jag var tydligen inte så bevandrad i rosornas värld. Hon tipsade om sin favorit Rosa rugosa, Louise Bugnet och bättre ros hade jag aldrig kunnat skaffa!

I knoppstadiet är den karminröd, sedan blir blomman vit med karminröda kanter på kronbladen och till slut är den alldeles vit.

Min Louise Bugnet började blomma idag och kommer troligen att blomma långt in på hösten (förra året fram till december, har jag för mig). Den är helt enkelt underbar. Jag kan stå och titta på knopparna och de nyöppnade blommorna hur länge som helst.

Jag har inga roliga historier (förutom besöket på plantskolan) att berätta om min Rosa rugosa, men däremot har jag sköna bild-och doftminnen!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar