fredag 1 juni 2018

Ett danskt krigsbarn berättar

För sex år sedan fick jag en intressant bok i present av mina danska vänner.

Innan dess hade jag plöjt igenom en bok - på danska- men antog utmaningen direkt igen, eftersom ämnet intresserar mig stort.

Boken handlar om en pojke som skickades till "avlägsna" Danmark, när fortsättningskriget bröt ut i Finland 1942. Kvar blev hans storebror, mor och far och de möttes först 1959 igen.

Kai Joel Palomäki Schmidts berättelse, Köbmandes finnedreng är unik och ändå inte; 70 000-80 000 finska krigsbarn skickades i säkerhet till Sverige under andra världskriget och flera tusen kom till Danmark.

Jag sträckläste Kais bok den sommaren. Den är välskriven och gripande.

I många års tid har jag tänkt att jag tar boken med mig till Danmark och söker upp Kai Schmidt, men har antigen glömt boken hemma eller inte haft tid under ett kort besök.

Nu blev det äntligen av! Min kompis hade avtalat tid med Kai och han och jag fick våra böcker signerade.

Mange tak, Kai! Tak fordi du skrev den vigtige bog og efterlader din historie for kommende generationer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar