söndag 18 september 2016

Söndagspromenad

Medan herrn i huset höll på med en skrotbil och tapetserade i UpplandsVäsby, var jag på oljemålning och tog en långpromenad.

Skönt väder idag igen!17* och växlande molnighet.

Jag fixade söndagsmiddag åt "vår tiggerska", som sitter utanför affären hela dagarna. Jag önskar så att hon skulle kunna gå i skolan; hon är bara 16 år.

Hon är här 6 månader i taget, åker hem till Rumänien och kommer tillbaka efter en månad eller två.

Jag vet inte om hon tjänar några pengar, när hon sitter där, men det här är en "mänsklig stadsdel": Folk ger henne både mat, dryck, kläder och saker.

Hon blev glad åt den hemlagade pizzan (resten går till min matlåda), saften och frukten.

I kolonilottområdet skördades det grönsaker och rotfrukter. Jag pratade med två kurdiska tjejer en bra stund om "grönterapins" betydelse för hälsan och gick sedan hem med en stor bukett dahlior.

Hemma plockade jag rosor, rudbeckior och nypon för att ha i vaser.

Nu är det dags att planera veckan. Ska sätta mig i växthuset och njuta av sensommaren, fast jag jobbar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar