fredag 28 juli 2017

Down shifting

Ett av mina väldigt kloka beslut på sistone är downshifting.

Från och med v.33 tänker jag sitta under korkeken och lukta på blommorna på fredagar.

Jag börjar jobba 80 % och känner mig så nöjd med beslutet.

Kommer att förlora "en massa pengar", men är nästan säker på att jag kommer att uppskatta den lediga dagen mer än pengarna.

Kanske går det att dra ner på konsumtion? Troligen inte; mitt klädkonto är obefintlig och mina intressen är inte heller dyra. Bilen behöver jag till de andra dagarna. Boendet kostar det samma.

Resekontot är det största och just det vill jag inte dra ner på. Nu kan jag utnyttja de något billigare flygresorna på torsdagskvällar.

Andra planer för fredagar finns också. Ska försöka se till att det inte blir för många aktiviteter.

Skulle tro att jag hittar rätt balans. Tid är viktigare än pengar.(Lätt att säga när man har ändå hyfsad månadslön.)

När har jag senast haft förkortad arbetstid? Ja, när barnen var små och när jag vidareutbildade mig åren 03/04 och 10/11. Då var jag förstås inte ledig och hade egen tid.

Det ska bli så spännande att testa downskifting fram till jul. Tur att min chef är så tillmötesgående.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar