söndag 23 juli 2017

En dag i Borgå

Jag hade gjort en perfekt planering för att våra kompisar skulle få se "allt" i Borgå en lördag i juli.

Vi körde dit från Helsingfors och var framme kl. 10.

Första stoppet var Brunbergs chokladfabrik lite utanför centrum. (Det finns en butik mitt i stan också.) M och P hade aldrig smakat på härligheterna, men köpte tryffel för att ta med sig hem. Jag köpte så klart mina favoriter,  Kyssar och lakritstoffeebitar.

Sedan tittade vi på Domkyrkan (En gråstenskyrka, som började byggas på 1200-talet) och gick ner till Borgå ån.






Sedan var det dags för nationalskalden Johan Ludvig Runebergs hem, där han bodde med sin familj 1837-77.

Hemmet öppnades som museum redan 1882 och är Finlands äldsta hemmuseum.





På andra sidan gatan visas sonen Walter Runebergs (1838-1920) skulpturer. Jag hade alldeles glömt bort att han var så driftig. Hela Helsingfors är ju full av hans statyer! (Vi gick en runda och tittade på dem dagen efter.)

J L Runeberg

Per Brahe

Nedanför Alexander II:s staty

Nedanför Runebergs staty

Till höger Zacharias Topelius

En sen lunch åt vi på Zum Beispiel, där T:s och C:s bröllopsmat kom sommaren innan. Jättegott den här gången också!


Senare på kvällen summerade vi dagen på Tornis takterass i Helsingfors. Himmelsk utsikt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar