måndag 24 juli 2017

Fläderblomssaft och besök på akuten

I morse hade jag stora planer för dagen, allt möjligt skulle fixas.

Jag hade tänkt sy och göra fler växtstöd, men sen fick jag så ont i bröstet att jag fick åka till akuten. Min man skulle just gå på lunch och kunde köra mig dit.

Efter två timmars väntetid kom jag in och undersöktes noga, prover togs och jag hade gott om tid att tänka.

Jag kom plötsligt på att jag aldrig hade varit inlagd på sjukhuset - förutom tre gånger på förlossningen!

När jag hade fått lugnande besked, men ändå fick ligga där och vänta på ett provsvar, blev det verkligen en stund för mindfullness. Oj, vad kloka tankar det snurrade i mitt huvud!

Jag hade kärt sällskap i två timmar på slutet och vi löste korsord och gick senare genom stadsträdgården till bussen tillsammans.

Av dagens lista kunde jag ikväll stryka endast fläderblomssaften och klippa buskarna på baksidan av växthuset. De hade växt så mycket att det var nästan mörkt där inne. Inte bra för pelargonerna. (Jag klippte inte buskarna, utan stod bredvid och gav goda råd....)

Det blir ny dag och nya planer imorgon.

Jag är otroligt tacksam att jag är frisk!

Recept på fläderblomssaft

20 blomklasar
3 citroner
1 liter vatten
1 kg socker
60 g citronsyra

Varva blommorna och citronklyftorna i en bunke.
Häll i kokt vatten.
Rör ner socket och citronsyran.
Låt saften dra sju dagar i en sval plats.
Sila saften och häll den i flaskor.



Jag brukar frysa in saften. Supergott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar