måndag 9 september 2013

En resa till Riga

Nu kan jag stryka en till stad från Platser-jag-ska-besöka-listan; nämligen Riga.

Konstigt nog hade jag aldrig varit där, fast staden ligger så nära. Åtminstone en liten kryssning från Stockholm borde jag ha gjort...

Fast nu är det ordnat. Var på konferens i Riga från onsdag till lördag förra veckan.

Jag blev väldigt förtjust i staden.

Riga ligger vid floden Daugavas mynning vid Östersjön och har över 700 000 invånare, en tredje del av Lettlands befolkning.
 
 
Vi var på en två timmars guidad rundtur med Lauris som kunde perfekt svenska och berättade roliga anekdoter om byggnader och statyer och samtidigt fick vi en klar bild av Lettlands historia. Kanalen och fina parker hann vi också se.


 
 
 
 
Första kvällen tog vi taxi till en trendig restaurang, Koya (Andrej Ostas iela 4) som hade vunnit tävligen Riga Now! som bästa nya restaurang i staden. Jag hade hittat namnet i en tidning.
 
Koya låg i ett industriområde och harigare besökare hade nog vänt om när man såg det ruggiga området och all graffitin i de gamla skjulen mitt emot, men vi marscherade modigt in och blev inte besvikna.
 


 
 
Vi åt supergod mat på en terass vid vattnet och tittade på kockarna som lagade maten i ett öppet kök ovanför baren.



 
 
Utsikten över floden mot staden från vårt hotell, Radison Blu Daugava var underbar! Men ingenting jämfört den från Radison Blu Latvijas Sky Bar! Speciellt mitt i natten.
 
Någon tid för shopping fanns inte, men jag använde en ledig timme till Hot Stone Massage på hotellet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar