torsdag 20 mars 2014

Bygg en äppellåda med Vi i Villa

Vi var på trädgårdsmässan i Älvsjö idag.

Dagens bästa aktivitet var att bygga en äppellåda.

Jag hade aldrig träslöjd i skolan men eller kanske på grund av det blir jag alldeles salig när jag "får" snickra och måla!

Vi fick instruktioner (och hjälp om det behövdes). Allt var väldigt väl förberett.

Vi fick en påse med träbitar samt skruvar och skruvdragare. Det tog ca 30-40 minuter att få ihop en vacker äppellåda. Min man och jag gjorde var sin.

Jag är så stolt över min. Tack tidningen Vi i Villa!





Alla verkar älska det här inlägget. Därför bifogar jag beskrivningen som jag hittade långt efteråt i tidningen Vi i Villa.

"Bygg lådan som alla älskar":

Du behöver:

  • Till kortsidor och botten: 12 st läkt, 47 x 12 mm, längd: 300 mm
  • Till långsidor: 6 st läkt, 47 x 12 mm,längd: 450 mm
  • Bärande reglar: 
4 st ­fyrkantsläkt, 25 x 25 mm, längd: 200 mm
  • Bottenreglar: 
2 st fyrkantsläkt, 25 x 25 mm, längd: 370 mm
  • Träskruv

Så här gör du:

  1. Kortsidor: Börja med ena kortsidan. Lägg ut två reglar (25 x 25 x 200 mm) mittemot varandra och lägg tre korta läktbitar (47 x 12 x 300 mm) på reglarna. Fäst med två skruvar i varje träbit. Ögonmåtta rakt! Gör sedan samma sak med den andra kortsidan, lägg kortsidorna mittemot varandra så att läktbitarna sitter på samma avstånd.
  2. Långsidor: Ställ kortsidorna på högkant och skruva fast tre långa läktbitar (47 x 12 x 450 mm). Vänd på lådan och gör samma sak.

  3. Botten: Fäst två ­bottenreglar (25 x 25 x 370 mm) med tre skruvar på insidan av den långa läkten. Lägg ut sex korta läktbitar på botten (47 x 12 x 300). Ögonmåtta bra så att bitarna täcker botten. Fäst med två skruvar i varje ände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar