tisdag 29 augusti 2023

Mygg! Nu förstår jag

Jag har myggbett överallt på benen. De kliar så in i baljans mycket på nätterna. 

Så brukar det inte vara på somrarna. Jag får 5-6 bett varje år, that's it. Nåt mysko är det, tyckte jag. Ingen annan här reagerade på myggorna.

I morse läste jag förklaringen på nätet och en liten stund senare i tidningen UNT.


"Myggforskaren Anders Lindström, SVA berättar att två myggarter går i angrepp nu: Den rödbruna höstmyggan och vårsvämmyggan. ......

.... Det har inte bara drabbat Uppland, utan också Södermanland. Masskläckningen beror främst på regnet. .... 

Hur länge ska de vara så här aggressiva och många? Det brukar hålla på en månad om det inte blir nattfrost."

Reporter: Camilla Pålsson

Det var den sköna sensommaren då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar