fredag 15 mars 2024

Min underbara gamla skola

Jag hade stora äran att gå på en av Helsingfors bästa skolor, när jag var barn.

På den tiden fanns det inträdesprov, som jag då klarade och fick börja studierna på denna anrika skola från 1902. (Byggnaden är från 1929).

Skolan var en privatskola med terminsavgifter. Allt material från böcker till pennor fick man köpa själv. Stor post för mina föräldrar, men min pappa var ändå nöjd, för han ville ha sina barn just i den här skolan.

Igår var jag på besök där. Rektorn visade mig runt. Skolan hade nyligen renoverats. Han berättade om allt det nya och fick höra anekdoter från "gamla tider".

Helt underbart besök!





Studenskrivningarna var på gång i danssalen.

Två klassrum hade lämnats kvar som "historiska klassrum".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar