söndag 9 september 2012

Kulturnatten del 2

Årets Kulturnatt bjöd på soligt och varmt väder. (Fast mot kvällningen blev det förstås kyligt.) Vi började vår vandring redan kl. 12. Undrar hur många kilometer det blev under nio timmar? Tippar på 7-8 km.

Efter Giraffspråket gled vi in på UKK och lyssnade på afro-haitiask musik  med gruppen Dakar. Programpassen är oftast korta, sÅ även nu, 25 min. Det är därför man hinner se och uppleva så mycket under en dag/kväll.


Sedan var det dags för teater. Vi såg Hommage till Simone de Beauvoir med Viveca Dahlén. Hon var helt fantastisk! Det gick inte att höra om hon talade enligt manus eller bara fritt, så naturligt lät det. Publiken (40 pers) satt på gamla soffor, stolar och fåtöljer vid gammaldags bord med spetsdukar på.

I vanliga fall bjuds det samtidigt på te och scones. Nu fick vi köpa något gott i Teaterbaren och ta med oss in. Myspysigt! Jag har alltid älskat den här typen av "lunchteatrar"! Den här föreställningen kommer jag att rekommendera för alla.

Vi passade också på att köpa biljetter till Den flygande handläggaren, som vi missade i våras. Under Kulturnatten kunde man köpa biljetter för halva priset "Gå två-betala för en".





Ett snabbt besök på Hemslöjden checkar in på Park Inn. (Min man var inte ett dugg intresserad). Där visade man bl.a smide och broderades för glatta livet på små lappar som blir ett konstverk. Det auktioneras sedan ut och pengarna går till välgörande ändamål. Jag tog med en lapp hem. Har varit så pysselsugen de senaste veckorna så något ska jag väl kunna åstadkomma.



På Upplandsmuseets innergård skulle vi titta på en romsk vagn och höra om romernas historia, men det var så lång kö (och  jag hade varit där i veckan i ett annat sammanhang), så det fick vi släppa.

Det blev i stället ett traditionellt besök på Upsala Ekeby-utställningen på Café Alma.



Strax före nio satte vi oss på Hambergs fisk (stående bordsreservation på Kulturnatten) och väntade på våra kompisar. Där satt vi sedan 2 ½ timme och åt skaldjur och pratade, jämförde kvällens upplevelser och planerade kommande utlandsresor.



Kvart i tolv var vi hemma igen mycket nöjda med dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar