söndag 2 december 2012

Hosianna

Min jul börjar inte utan Hosianna.

Jag minns fortfarande stämningen i aulan när jag var 11 år och det var fredagen före första advent.  Jag sjöng i skolkören. Sången gick in i märgen på något vis. Det var mörkt, endast levande ljus var tända.... Rysningar!

Tur att man kan få uppleva samma sak en gång om året. I morse styrde vi tidigt mot domkyrkan för att få bra platser. Blev inte besviken i år heller. Musiken var helt suverän.


Efter gudtjänsten åt vi fyra, som traditionen bjuder, lunch på Caviar i Saluhallen. Först glögg med pepparkakor, sedan en härlig soppa eller underbara räkor med rostat bröd och sedan en god efterrätt.



Vi handlade mat till tisdagens Nordiska julbord, en klänning till torsdagens mottagning och blommor.

Hemma gravade jag laxen, tvättade åtskilliga maskiner tvätt, dukade bordet och vi fortsatte att städa igen. Det börjar se rätt så fint ut här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar