onsdag 4 februari 2015

Hata SJ


Jag pendlar  till Stockholm en gång eller två gånger i veckan.

Idag skulle jag ha två viktiga möten där, kl. 13 och 14.30.

Jag åkte hemifrån en timme tidigare än det egentligen behövdes för att säkert vara på plats i god tid. 
Det hade ju snöat och då brukar inte tågen gå i tid i det här landet där snö är något väldigt ovanligt...

Före elva var jag på stationen. 11.11-tåget var inställt!
Jag hinner dit med 12.06-tåget, tänkte jag och satt snällt kvar och väntade.

Något senare fick vi veta att tågen 12.06 och 12.11 är inställda. Ersättningsbussar skulle gå till Stockholm.
Ingen mer information. Det hade varit intressant att veta, när de går.

Jag gick mot busshållplatsen. Det måste ha stått över 200 personer i kön på den isiga trottoaren. Bilden påminde mig om matköerna i forna Sovjet.

Inga bussar syntes till. Ingen information.

Folk i kön började ordna gemensamma taxiresor till Arlanda för att hinna med flyget.

Två bussar kom kl. 12.25 De blev fullsatta på en gång.

Någon ringde till SJ Kundservice. Inga besked.

Jag var tvungen att komma till Stockholm, så jag fick stå kvar i kylan. Frös som en hund.

Nästa buss kom kl. 12.50. Också den blev fullsatt. Vi var kanske 40 personer kvar.

Genomfrusen fick jag ge upp efter 1 timme och 15 minuter på busshållplatsen.

När jag kom till stationstunneln såg jag att ett tåg skulle gå kl. 13.11.!?
Jag sprang dit och hann precis med tåget.

Skönt, tänkte jag. Jag skulle missa första mötet men hinna till nästa med lite marginal. Trodde jag.

I Sollentuna stannade tåget för det var fel på loket!

Den 40 minuter långa resan från Uppsala till Stockholm tog  nästan fyra timmar idag!

På hemvägen var tåget "bara" 15 minuter sent. :)

Jag vill inte åka med SJ. 

Jag vill att det ska bli vår. Helst nu!


                                                      




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar