fredag 1 april 2016

Besök på MoMa

I söndags var jag med min kusin på MoMa, Museum of Modern Art i New York.

Vi valde rätt dag och tid; det var ingen kö när vi kom! (Jämfört med senast gången när vi köade 45 min och min man blev jättesur...)

MoMa ligger i Midtown och öppnades efter en ombyggnad 2004. Museet grundades redan 1929 och har 150 000 konstverk allt från postimpessionistiska klassiker till modern och samtida konst.

Museet ligger på andra plats av de konstmuseer som jag har besökt. På första plats har jag The Art Institute of Chicago.

Vi beundrade Salvador Dalis, Paul Cezannes, Pablo Picassos, Piet Mondrians, Andy Warhols, Paul Gauguins och Vincent van Goghs verk och var alldeles euforiska.







På sjätte våningen visades Edgar Degas "balettflickor" och vi höll  på att missa dem helt, för museet gjorde inte speciellt mycket reklam för den utställningen! Visas till den 24. juli.





MoMas skulpturpark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar