fredag 3 januari 2020

Bättre liv efter nyår

Jag läste om den finske professorn och lycklighetsforskaren Markku Ojanens tips för ett lyckligare liv. Listan fanns i tidningen IltaSanomat.

Här kommer de tjugo punkterna (fritt översatta):

1 En ändring i livstilen räcker. Börja med det.

2 God nattsömn minskar risken för diabetes2, hjärtsjukdomar och stress.

3 Ät hälsosamt.

4 Vikten Minska åtminstone 5-10 % av övervikten.

5 Motionera mer, minst 2 1/2 timme i veckan.

6. Minska din alkoholkonsumtion.

7 Sluta röka.

8 Minska stress.

9 Vårda goda relationer med familj och vänner.

10 Vårda ditt parförhållande.

11 Bli bekant med dig själv. Vad önskar du dig mer av livet?

12 Jämför inte dig själv med andra.

13 Kom ihåg välvilja och vänlighet. Gör goda saker för andra. Tacka. Be om hjälp. Förlåta. Var artig.

14 Uppmuntra andra.

15 Hjälp andra. Delta i välgörenhet.

16 Glöm materialismen.

17 Vistas i naturen.

18 Skaffa dig ett husdjur.

19 Revidera dina nya beslut i efterhand. För anteckningar.

20 Var nådig mot dig själv. Släpp lite av kraven. Förändringarna kommer lite i taget.


Väldigt intressant läsning för mig.  Två av punkterna har jag börjat med för två år sedan. Funkar perfekt.

Fyra av dem bör jag tänka på mer. Kanske ta ett beslut? Funderar på dem under helgen.

Med åtta av punkterna har jag inte tagit på något aktivt beslut, men gör så ändå. T.ex röker inte, deltar i välgörenhet och är ofta ute i naturen.

Husdjur tänker jag inte skaffa. 🤔

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar