torsdag 31 mars 2022

Lagen om alltings jävlighet

Ibland går allting snett. Så var det för mig idag.

Jag bokade en bussresa till Trädgårdsmässan, som startade i Älvsjö idag, Då skulle jag vara på säkra sidan, för tågen kan man inte lita på.

Jag frågade bussbolaget flera gånger om bussen säkert kör tillbaka från mässan kl.15. Ja, var svaret varje gång och resan tar drygt en timme beroende på trafiken.

Finemang. Då skulle jag vara i Uppsala senast kl 16.30 och på jobbet en kvart senare.

På vägen till mässan "dog" bussen en gång i trafikljusen, men kom igång efter ett tag. Jag tänkte då: -Det här får inte hända hemvägen och skrattade åt tanken. Självklart händer inget sånt!

När vi kom fram, sa bussvärdinnan att vi ses kl. 15.10 vid bussen pga en liten försening på vägen dit. - Suck, men jag hinner väl ändå.

Trevliga fem timmar på mässan. Träffade gamla vänner, lyssnade på föredrag och tittade på allt det vackra där.

Alla var vid bussen kl. 14.50 och 15.00 kunde vi starta. Det var bara det att det ville inte bussen göra. Den stod still, var helt död, ingenting fungerade. Flera förare kom och hjälpte till, inget hände.

Jag fick panik och sa till personalen att jag måste springa till tåget för att hinna till jobbet. Klockan var då 15.20.

Det går många tåg från Älvsjö, förutom det som skulle till Uppsala. Det hade varit elfel på den linjen sedan kl. 5 imorse.

Jag hoppade på ett annat tåg, ringde till chefen och alla kursdeltagare och meddelade att jag inte hinner dit i tid. Min man lovade hämta mig från Bålsta, dit tåget var på väg. Han körde alltså 2 x 55 km för att få mig till Uppsala.

Jag hann till min nästa kurs och lyckades lugna ner mig. Vågade dock inte ta hissen upp. Den hade säkert fastnat mellan våningsplanen. Vågade inte heller gå på toaletten innan de andra kom. Dörren hade troligen gått i baklås.

Resten av kvällen flöt på. När jag skulle ta bussen hem, körde den förbi hållplatsen. Ungdomarna sprang efter. Vi andra stirrade efter den. Vad hände? 

Efter några minuter kom bussen tillbaka. Föraren hade kört till fel hålplats och bad om ursäkt. Vi gapskrattade allihopa tillsammans med honom.

På vägen hem funderade jag på Lagen om alltings jävlighet. Hade jag möjligen varit drabbad idag?



Vi kör nånstans ute på landet. 

Hade varit enklare - och billigare att åka den abonnerade bussen från Älvsjö till Uppsala 😆....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar