tisdag 7 mars 2023

Vinter- vs sommarfrukost

 

Jag börjar redan nu drömma om sommarfrukostar. 

Från maj till augusti/september sitter jag i växthuset och äter.  Allt kan göras där; koka te och kaffe, skumma mjölk och ta frukostmat ur det lilla kylskåpet.

Det är alldeles tyst där och jag behöver aldrig göra något annat än äta och läsa tidning under frukosten.

Under vintern från oktober till april sitter jag vid brasan. Varmt och skönt - och mörkt på hlsten och vintern. Frukosten fixar jag i köket och bär till vardagsrummet. Nackdelen är att allt som ska göras hörs och syns så väl därifrån.  

Tvättmaskinen piper, hallen behöver städas, återvinningskassarna tömmas (står i hallen, när de är fulla), diskmaskinen fyllas på. Frukostarna blir så mycket kortare, det är inte samma ro, fast det är ju  mysigt i alla fall en stund. 

Jag har ordnat så att jag så gott som aldrig har tidiga morgnar. Börjar jobba tidigast klockan tio.

Nu längtar jag till sommaren....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar