söndag 15 maj 2011

Inget trädgårdsväder

Idag är det kallt och regnigt, endast 6*. Jag går inte ut! Har som tur är en del annat att pyssla med än blommor.

Alla mina pelargoner är omplanterade. Rosorna, 25 olika (kanske några fler har klarat den långa och snörika vintern; det får visa sig längre fram) har fått ny jord, kogödsel och vatten.

Vi gjorde storsatsning på dahlior inför M&A:s bröllop 2009. Då krukodlade jag ett tjugotal rosa, cerisa och lila dahlior i krukor. De var toppenfina på borden på Gimo Herrgård. (Jag ska leta fram kort på dem.) M hade dahlior i brudbuketten också, men den gjordes av en erfaren florist.
                                          Nyskördade dahlior dekorerade borden på Gimo herrgård
                                           Dahlior i vaserna och rosmarin, trohetens symbol på servetterna
   
Jag har lyckats vinterförvara dahliaknölarna två gånger. Fick goda råd av Svenska Dahliasällskapet. Förra sommaren blommade de lika fint som året innan. I förrgår började jag plantera dem i krukor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar