måndag 6 juni 2011

Äntligen har jag tid...

Oj, vad mycket det har hänt i mitt liv de senaste veckorna. Resor, lilla A:s besök, studentmottagningar i onsdags och i lördags och åter resor. Trädgården har jag skött med vänster hand.

Jag har försökt njuta ändå. Allt går så fort. Jag har suttit i växthuset på kvällarna och ätit middag eller druckit te och planterat och sått lite i taget.

Jag hämtade inspiration från Chelsea Flower Show i London. Där gick vi sex timmar fredagen den 27/5. Den här gången hade många utav dem som ställde ut skrivit listor på växterna som fanns med i idéträdgårdarna. Alla med latinskt namn efter. (Det hade Linné tyckt om.) Lättare att skaffa sig lika plantor om man vet namnet på dem!

Här hemma blommar flera rosor. De doftar ljuvligt. Fotograferade dem mitt på dagen. Jag ska göra en ny runda ikväll och lukta på alla.

En bondpion blommar, en annan har tiotals stora knoppar. Klematisen har hundratals lila blommor.

Alla mina pelargoner blommar också. De verkar älska det här varma och torra vädret. Det går åt mycket krukväxtnäring Chrysan.

Mårbacka-pelargonen och den danska Dronning Ingrid-pelargonen ser misstänkt lika ut. Den sistnämnda fick jag av en expert, så de borde inte vara av samma sort.

Grönsaksfröna som jag sådde i fredags har redan kommit upp.

Jobbar den här veckan och åker sedan till Tysklands största trädgårdsmässa Bundergartenschau BUGA 2011 i Koblenz. Det ska bli mycket intressant.

Nu har varit inne och svalkat mig en stund. Dags att fortsätta i växthuset igen (där det är 34*).

Bifogar några foton från Chelsea Flower Show.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar