söndag 14 april 2013

Första trädgårdsdagen!

Inspirerad av gårdagens mässbesök skulle trädgårdsarbetet sättas i gång idag!

Kl. 11 var det 6-7* varmt och då var det äntligen dags!

Jag öppnade växthusdörren för första gången på över fem månader och förväntade mig en tröstlös syn, men nej; jag hade gjort förjobbet ordentligt i höstas. Det såg förstås kalt ut men det var bara att börja sopa stengolvet, torka hyllorna och möblerna och sätta i gång att plantera.

Vi investerade 116 kr på "panikplanteringar" i morse. :) För den summan fick vi 4x10 penséer. Om det blir kallt före Valborg och de fryser så  är det inte hela världen.

Tur att jag hade sparat allt möjligt småkrafs under vintern igen: pensékrukorna blev jättesöta med lite silkespapper, plastfolie, wellpapp och band runt om.

Fem krukor med lökplanteringar fick också flytta ut. (Växterna är några centimeter höga!) Allt fick en fiberduk över sig för säkerhets skull.

Det blev mycket gjort på sex timmar: Isen hackades sönder och resten av snön fick flyga sig kos. Jag tvättade över hälften av växthusets fönster. Skräp plockades ihop och lastades i bilen. Möblerna fick flytta ut (under tak).

Bilder som togs under dagen:





 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar