tisdag 25 juni 2013

Storehagens rotäkta rosor

I eftermiddags åkte vi till Storehagens fantastiska trädgård utanför Uddevalla för att titta på och köpa rotäkta rosor. De är de enda vi vill ha i trädgården och därmed slipper vi en massa besvikelser med okulerade rosor som dör under vintern.

Rotäkta rosor är nämligen härdiga. De är ursprungligen sticklingar och växer på sin egen rot.

De flesta rosor okuleras. Okulering innebär att man plockar ut ett öga från rosens stam och ympar in anlaget från en vildros, där roten och stammen möts. Okuleringsstället kan frysa bort och det blir lätt vildskott på dem. Så har det blivit med våra första rosor från sommaren -05 när vi inte förstod bättre......

Kickie visade oss runt i trädgården och berättade så entusiastiskt om alla växterna igen.

Min man tycker om röda rosor som helst ska klättra. 

Jag gillar rosa eller vita rosor som t.ex  gallicarosor (Aimable Amie, Anais Segalas) och damascenarosor (Ispahan, Mme Hardy), rugosarosor (Louise Bugnet, Ritausma) och albarosor (Minette).

Nu valde vi båda våra favoriter. Det blev sammanlagt nio rosor! Dessutom köpte vi irisar och gräs. Jag blev så inspirerad av Jardin des iris som jag besökte för en vecka sedan i Schweiz att skulle bara ha några irisar också. 

Det blir mycket trädgårdsjobb när vi kommer hem. Jag längtar....

Under tiden får vår vikarierande trädgårdsmästare goda råd per telefon.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar