onsdag 25 mars 2015

Ishotellet i Jukkasjärvi

Min dröm har gått i uppfyllelse: igår besökte jag ishotellet i Jukkasjärvi.

Ishotellet fyller 25 år i år.

Jag lyssnade för ca 15 år sedan grundaren Yngve Bergqvists föredrag om Ishotellet och blev så fascinerad av hans galna idé om att bygga något som ingen trodde på.

Ishotellet återuppstår varje senhöst och smälter bort i april.

Det är fullt av underbara konstverk av is. Varje rum är olikt det andra. Vi var nog inne i de flesta av de 55. Sviterna var enorma och var inredda av olika konstnärer.

Att sova över på Ishotellet lockar mig inte, men byggnaden var fantastisk att se!

I baren serveras iskalla drinkar i isglas. I kyrkan döps barn och vigs par.

Jag fick träffa Yngve Bergqvist efter den guidade turen.

Här är några smakprov från hotellet:


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar