torsdag 21 juli 2016

Barnarbete i Vilan

Vår långa köksmatta (köpt av mamma för väldigt, väldigt länge sedan) var rejält smutsig. Jag lämnade in flera mattor på kemtvätt igår, men köksmattan riskerade att gå sönder i den hårda behandlingen, tyckte de.

Alltså tog jag hem den igen och tänkte tvätta den själv, vilket i och för sig inte riktigt lockade på grund av det brutna revbenet som gör att jag har svårt att böja mig ner just nu.

Föreslog femåringen (snart sex år) att hon kunde tvätta den. Det ville hon väldigt gärna!

Hon fick hjälp med att blöta mattan. Jag trodde att hon skulle ledsna snabbt, men inte! Hon tyckte att det var jätteroligt och höll på med mattan säkert 45 minuter.

Lite dåligt samvete fick jag nog med tanke på barnarbete, men tänkte sen att hennes iver måste vara lite genetiskt: Hon tillhör den fjärde generationen mattvättare i vår familj som njuter av såpadoften och plaskandet med vatten.

Mattan blev ren och torkade på en dag i solen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar