fredag 24 februari 2017

Konstrunda för förskolebarn

Ibland får jag agera som konstpedagog i kommunens regi. (Nå väl, jag har det i min examen också, men jag jobbar vanligtvis inte med konst.)

Det är verkligen jätteroligt!

Den här veckan var jag på en förskola två gånger två timmar.

Temat var Insekter, sagor och matematik.

I den förskolan hänger ett tjugotal tavlor ur kommunens samlingar. Självklart på barnhöjd!

Barn ser alltid saker, som vuxna inte ser i tavlorna. De diskuterades ivrigt.

Efter konstrundan hade vi lite "undervisning" t.ex om fjärilens livscykel och sedan workshops.Vi räknade barnens fingrar och tår och insekternas ben. Enkel addition och subtraktion.

Vi skapade insekter av skräpmaterial.

Andra dagen berättade jag sagan om Hans och Greta och vi tittade bl.a på en tavla med de som motiv. Vi pysslade figurer till en dockteaterpjäs och barnen spelade upp Hans och Greta och en annan saga av bara farten.

Eftersom en av tavlorna var tryckt med schabloner, provade vi det också. Resultatet var över förväntan.

Bilderna får tala sitt tydliga språk:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar