söndag 20 maj 2012

Blomstermässan i Nystad

Igår var vi på Blomstermässan i Nystad i västra Finland. (Nystad, Uusikaupunki har 16 000 invånare och ligger ca 70 km norr om Åbo.)

Mässan var större och trevligare än jag hade kunnat föreställa mig.

Det var strålande väder.

I ett stort tält höll olika experter kortföreläsningar om ekologisk odling, läkande örter och köksträdgårdar. Även den roligaste blomhatten korades där.

Vi pratade en stund med Arno Kasvi,tidigare överträdgårdsmästare i Uppsala Botaniska trädgård som hade trädgårdsrådgivning på mässan och med Marko Kivistö (som ritade det fantastiska Musikhuset i Helsingfors, se mitt inlägg för två veckor sedan) som hade kommit till mässan för att prata om Livskvalitet.

Både företag och privatpersoner sålde växter på en lång marknadsgata. Jag hittade bl.a fem stycken ovanliga rosa pelargoner som jag inte hade i min samling tidigare. De kostade från 2 till 5 €/styck.

Priserna var verkligen humana, så det blev många nya växter till vår trädgård; ormbunkar, förgätmigej, pioner, daggkåpor, stockrosor, jordärtskockor och en vinranka.

Blomstermässan anordnades för andra året i rad och blir en tradition eftersom den är så välbesökt. Nästa gång ordnas mässan 18-19/5 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar