söndag 6 maj 2012

World Design Capital

Igår kom jag hem från en tre dagars fortbildningskurs i Helsingfors.

Så mycket fint vi hann uppleva utöver alla föreläsningar och seminarier!

Jag börjar med det nya Musikhuset som invigdes 2011. Byrån Laiho-Pulkkinen-Raunio vann arkitekttävlingen med sitt A Mezza Voce. Byggnaden är hemvist för Helsingfors stadsorkester, Radions sinfoniorkester och Sibelius-akademin med 1500 studenter.

Största salen inrymmer 1700 platser och är byggd i vingårdsmodell.






Att vara i Helsingfors utan att besöka Marimekko finns inte på kartan. Dit styrde jag och en kollega stegen igår morse.Härliga tyger och underbara dukningar!



Vackra dukningar kunde vi även beskåda i Stockmanns skyltfönster. Det läckra rostyget från Vallila hade jag kunnat köpa bums. Tyvärr var meterpriset något för högt för ett impulsköp! (54€)



Vi besökte också ett café som jag hade läst om i Expressen. Café Fleuriste på Nylandsgatan13 erbjuder kaffe och blommor på  franskt vis. Litet och gulligt!



På Finlayson köpte jag jättefina Taimi-påslakan och på Akademiska bokhandeln fem filmer, bl. a Mannen från Le Havre av Aki Kaurismäki. (Rekommenderas varmt!)
Taimi-pussilakanasetti


$product_name$
Jag är alldeles upprymd efter att har sett så mycket stilrent och vackert. Finländare kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar