torsdag 3 januari 2013

Kul dag i Stockholm

Som en kompis vänligt påpekade så är det inte mycket om trädgård i denna trädgårdsblogg just nu.

Det är ganska naturligt: det händer nämligen inte så mycket i vår trädgård -tråkigt nog- under vinterhalvåret.

Därför skriver jag om allt annat också. Om allsköns pyssel, projekt, inredning och roliga platser jag besöker. De inlägg har sina läsare, de också.

Men visst, NN, jag kan fila lite på rubriken Min trädgård i Vilan och t.o.m byta bild (kan vara på tiden). Nästa vecka kanske? Då börjar jag ändå jobba och energinivån höjs från soffliggarstadiet till skyarna.

Men nu några rader om en kul dag i Stockholm.

Vi skulle se utställningen Dräkter från Downton- herrskap och tjänstefolk i fakta och fiktion på Hallwylska museet. Dvs. kläderna som museet hade lyckats låna från tv-serien Downton Abbey.



Vi närmare oss Hamngatan strax efter tolv när museet öppnades. En kö på säkert hundra personer stod på gatan. Det regnade. Min man fick något vilt i blicken; jag förstod att jag inte skulle få in honom....

Dessutom ringde hans mat- och sovklocka passande nog. Då gäller det alltid att snabbt  hitta en trevlig restaurang. Vi gick på språngmarsch till Teaterbaren och när han hade fått sin lunch gick han lugnt med i affärer en stund.

Vi var på Mood Stockholm och jag gjorde lite rea-fynd och sedan gick vi tillbaka till Hallwylska.

Nu fanns det bara en kort kö inomhus, så vi fick se alla de fina kläderna som Lady Mary, Lady Edith och Lady Sybil, Lady Grantham och Mrs Hughes har använt till fest och vardag i de olika avsnitten. Jättehäftigt!


 

Palatset är ju från samma epok och ägarnas och tjänstefolkets kläder visas också bland Downton-dräkterna. Samtidigt  kunde man bekanta sig med den tidens inredningsstil. Vackert porslin finns det också gott om.

När vi kom hem fixade jag till en liten detalj som har irriterat mig en längre tid.

När man ska ta sina fingervantar eller hanskar från hatthyllan på morgonen hittar man absolut inte det andra paret. De få sakerna som finns på hyllan är alltid huller om buller. Men inte nu längre!

Ordning och reda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar