tisdag 6 juni 2017

STA- Sällskapet trädgårdsamatörerna i Uppsala

Idag, på Nationaldagen, ordnade STA, Sällskapet trädgårdsamatörerna växtmarknad och loppis i Flora-Linnea koloniträdgården.

Redan klockan elva, när de öppnade var det massor av folk där. Jag köpte irisar (gula, blå), en perenn med barndomsnostalgi (Ska ta reda på vad den heter) och tre pelargonsticklingar sammanlagt för 100 kr!

På loppisen köpte jag en broderibok för de vackra bokstävernas skull (5 kr) och rabarber (20 kr) som räckte till två pajer. Våra egna var slut för tillfället.

Irisar är jag intresserad av sedan besöket i en iristrädgård, Jardin des Iris i Vullierens, Schweiz sommaren 2013. Jag har ett tiotal olika.

Riktigt mycket fick vi gjort i trädgården också trots värmen. Termometern visade en bra bit över 25*.

Mina jobbarkompisar kommer hit imorgon. En spark i baken var välbehövlig.









Fem fantastiska irisar i Vuillierens i Schweiz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar