torsdag 10 augusti 2017

Tavlor från Obererlinsbach i Schweiz

En liten by, Obererlinsbach (ca 700 inv.), nära Aarau i Schweiz har jag besökt många gånger sedan gymnasietiden.

De flesta jag kände där, finns inte längre bland oss, men Annemarie (87) orkar fortfarande ta emot besök och blir lika glad varje gång.

M och jag var där i söndags. Jag hade gjort en "nostalgibok" med gamla bilder till henne. Den uppskattade hon verkligen.

Hon tog fram ett fotoalbum som hon har samlat alla foton jag har skickat till henne från anno dazumal och framåt. Mycket har hänt under åren och vi har blivit fler och fler i bilderna!

Hon ville bjuda M och mig på lunch på Waldhaus Gehren i Erlinsbach. Vi åt typisk schweizisk husmanskost och hade en trevlig stund tillsammans.

Vi skulle skjutsa hem henne och fortsätta mot Vich efter lunchen, men hon ville att vi skulle komma in för att hämta en av hennes mans tavlor.

Paul och jag var alltid på samma våglängd, han var glad och positiv person och målade underbara tavlor. Självklart började jag grina så jag knappt kunde se något.....

Jag hade svårt att välja mellan två helt olika verk, en blyerts och en oljepastell. Hon ville att jag skulle ta båda- och några till.

Även M åkte hem med en tavla. Otroligt nog fick jag i sex tavlor i handbagaget, när jag flög hem idag.

Nu har jag ringt min proffsiga tavelhängare. Han lovade komma någon gång under helgen och hänga upp de vackra minnena.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar