torsdag 9 november 2017

I farmor Annas fotspår i New York

Jag hittade två gamla vykort som var adresserade till min farmor Anna i New York. Hon bodde där i sin ungdom.

Vi har gått i hennes fotspår tidigare, men det är lika roligt varje gång.

Först åkte vi tunnelbana till Graham Court i Morningside Heights och hittade huset nästan direkt.

Wow! Det pågick en filminspelning i huset och vi fick komma in på innegården.

Enormt stor och stilig byggnad!

Jag fick tårar i ögonen, när jag såg vad som växte i rabatten och urnorna: Begonia, på finska Annansilmä (Annas öga)!

Hon var med oss där igen! (Det har hänt så otroliga saker, när jag har forskat om hennes förflutna.)










Sedan tog vi bussen till West End Avenue i Upper West Side.

En vänlig granne samt en vaktmästare visade var "farmors town house" hade stått. Det var rivet, men var tydligen lika det rödtegelhuset som stod bredvid.

Alla dessa grannar som orkar intressera sig! Precis så var det förra gången också.

Mycket intressant förmiddag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar