söndag 31 januari 2021

Coronasöndag

Jag vaknade alldeles för tidigt igen, halv sju. Men egentligen, vad gjorde det?

Flyttade täcket till soffan, tittade på två avsnitt av favoritserien, flyttade till en annan soffa framför öppna spisen, hämtade dagens tidningar (-17* ute!) och läste och åt frukost  i värmen. Det är inte jättesynd om mig, trots att vi följer coronarestriktioner.

Solen sken från en klarblå himmel, temperaturen gick upp till -9* och det var ett rent nöje att gå sex kilometer i naturreservatet Lilla Djurgården.

Jag hade just avslutat en bok av Tommi Kinnunen Ei kertonut katuvansa och råkade se att han skulle intervjuas på tv ikväll.

Självklart samtidigt som handbollsfinalen mellan Sverige och Danmark! Min man fick ge sig; jag skulle bara se det programmet.

Boken som jag hade läst (på tre dagar) handlade om Lapplandskriget, då tyskarna lämnade Finland och brände ner hela norra delen av landet i slutet av andra världskriget och om "Tysketöserna", som hade följt med tyska soldater eller tagit anställning i Norge. Oerhört spännande läsning och mycket intressant intervju.

Min man hann se största delen av matchen. Danmark vann. Nu ska jag gratta våra danska kompisar! 🇩🇰




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar