fredag 1 januari 2021

Nyårslöften

Äter frukost och funderar på nyårslöften. Innan jag somnade igår kväll läste jag i tidningen Situation S T H L M om Per Carlbrings löftesforskning.

Den som lägger till någonting i livet, lyckas bättre än den som ska sluta med något. (59% kontra 47%)

Det där kan jag bekräfta. Efter Scapis studien våren 2018 la jag till nya vanor (t.ex motion) och de håller än, månad efter månad.

Den nya vanan sitter efter 18 till 254 dagar (snittet ligger på 66 dagar) enligt samma professor.

Ett sätt att hjälpa sig själv är att ovanestäda och nyvanemöblera: ta bort askfat, godispåsarna, ta fram yogamattan och gymväskan.

Nu ska jag fundera vad jag ska lägga till för rolig vana. Per Carlbring påpekar också att man kan ge löften vilken dag som helst under året; det måste inte vara på nyårsafton.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar