måndag 12 juli 2021

Märkliga presenter

Under ett par veckor har jag handlat de märkligaste presenterna någonsin. Eller vad sägs om Aspirin, PowerBank, yllesockor och honung?

Vår vän åker till Damaskus och besöker sin mamma, som hon inte har träffat på sju år. Med på resan är dottern, 7 år, som föddes några veckor efter flykten till Sverige.

De flyger till Beirut och tar en taxi därifrån över gränsen. För mig låter det riskfyllt, men samtidigt förstår jag henne. Hon känner att hon måste göra den här resan.

I Syrien är det brist på allt, bl.a el, som man i bästa fall har två timmar om dagen. Inte så kul nu när de har 40* värme. Inflationen gör att mat, mediciner, kläder osv blir dyrare och dyrare.

Min familj och våra två vänner har samlat ihop små presenter, som inte väger mycket, men som mamman behöver eller längtar efter. En liten insats av oss. Jag tror att hon blir jätteglad. Vi brukar prata med henne i telefon några gånger om året  (jo då, jag kan lite arabiska), men jag har förstås aldrig träffat henne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar