lördag 27 november 2021

Jultradition

En underbar jultradition nummer ett är att jag varje år, fredagen före första advent får ett brev från en väninna i Hannover, Tyskland.

Vår familj har haft kontakt med just den staden sedan 1954, då min mamma och faster besökte en körfestival där och fick vänner för livet. Det var ett sidospår, men ett viktigt sådant för mig.

Varje år kommer alltså ett brev med den sötaste julkalender man kan tänka sig. I år även en liten julgran av metall och ett brev.

Vi har inte träffats på evigheter, men hoppas att vi är färdigvaccinerade och kan ses i sommar.

Jag skickar självklart ett julbrev till henne också. Oftast med saffran i, för att hennes man älskar lussekatter. Jag vet att de har saffran i Tyskland, men det är mer som en kul grej. 

Jag var hos dem för många år sen just första advent och hade lussekatter med mig. Han åt flera stycken. En nostalgisk påminnelse om doktoranttiden i Sverige.

Tack, snälla A för att du skickade en föraning om julen till mig i år igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar