måndag 5 september 2011

Skuldbeläggande i bärtider

Läste just en kul artikel i en gammal damtidning:

Skuldbeläggande i bärtider

Du har hemskt bråda sylta-och safta-tider framför dig. Du kommer troligen inte att klara det.

1. Läs först alla artiklarna i alla tidningarna om hur samhället tvingar människorna frysa in, sylta och safta.

2. Endast malliga stadsbor köper sina bär; en reko person plockar dem själv i skog och mark.

3. Om du inte fryser in bär,  kommer du att dö i vitaminbrist under vintern.

4. Tänk på att i skogarna ruttnar varje år miljarder kilon bär, eftersom du inte ids plocka dem.

5. Varför sitter du kvar där? Ta nu genast en hink i handen och skynda dig till skogen!


När jag tittar på vårt plommonträd, får jag lite ångest! Hur mycket frukt som helst; när ska jag hinna safta dem? Jag plockar med mig några liter varje morgon till arbetskamraterna, men plommonen verkar inte ens minska.

Men när jag tänker på bären i skogen, så överlämnar jag dem med varm hand åt någon entusiastisk bärplockare och köper mina på Vaksalatorg!



                                                       Rårörda lingon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar