lördag 7 juli 2012

Rosendrömmar

Vi har varit på "jobbsemester" i åtta dagar och under tiden vattnades det två gånger i trädgården. Några sommarblommor har fått stryka på foten men annars ser det fint ut. I själva verket börjar vissa delar av trädgården se ut som i mina drömmar: stora väldoftande rosa rosor med slingrande gångar mellan dem.
Största delen av våra rosor är rotäkta. Några andra har jag inte köpt på åratal, eftersom jag snabbt insåg de rotäktas fördelar när jag var på en rosenkurs i Storehagen utanför Uddevalla en sommar. Rotäkta betyder att plantan står på egen rot och är alltså inte okulerad (ympad) på en grundstam. Det bästa är att de är är så livskraftiga och blir bara större och större för varje år (Jämför med rosor som blommar en sommar, skjuter skott och "moderrosen" dör senast vintern efter) och att man slipper vildskott, alla skott som kommer från plantans bas är av den äkta sorten. Man kan föröka sorten genom att gräva upp rotskott och flytta till en ny plats om man så vill. Jag köper aldrig mer andra än rotäkta rosor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar