fredag 14 oktober 2016

Mig gick livet förbi

Mig gick livet förbi. Så sorgset slutar Hjalmar Söderbergs berömda monolog i Doktor Glas från 1905.

Så vill man ju inte ha det. Här ska inte livet gå förbi.

Kvällens föreställning med Axel Morisse väckte många tankar.

Sist såg jag pjäsen för 22 år sedan, när Riksteatern turnerade land och rike runt med Doktor Glas. Då med Sven-Bertil Taube i rollen.

Livet ska levas.

Fast jag var urtrött efter arbetsveckan, var det skönt att sätta sig i en teatersalong och bara se och lyssna.

Vill man ha ett bra liv, får man hoppa på allt roligt som erbjuds och inte känna efter, om man är trött/ har huvudvärk/ inte vågar. Ingen kommer och hämtar en hemifrån, sa visst min mamma.

Oväntade, spännande, roliga saker och nya (och gamla) snälla människor ger energi och livet en mening. Det är min devis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar