tisdag 22 maj 2018

Blomstermässan i Nystad, Finland

I lördags besökte vi Blomstermässan i den lilla staden, Nystad i västra Finland för tredje gången.

Förra året var det över 10 000 besökare och 230 utställare där. I år var det säkert fler.

Vädret var fantastiskt och det fanns mycket att titta på - och köpa, om man så ville. Jag ville, plantor skulle jag ha.

Många privata säljare och plantskolor erbjöd sina växter till salu. Jag köpte hallon, rabarber och perenner, 14 st sammanlagt. Alla Nystadsväxter trivs även i Uppsala, har jag märkt.

Priserna är verkligen moderata, mina växter kostade från 2 € till 4 €/styck.

Jag lyssnade på ett föredrag om hur och när man ska klippa buskar och häck. Mycket värdefulla tips!

Många säljare hade tid att prata en stund och en visade en underbar blomfotobok, som hon hade gjort. Det ska bli en sån här också, när hösten kommer! Väldigt bra idé!

Det fanns mycket annat att köpa också: saker till trädgården och sommarstugan, maskiner, inredning. För barn fanns en djurfarm med husdjur.

Jag tittade mest på växter.

                                 
 

                                 

 Mrs Blomstermässan
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar