torsdag 6 december 2018

Julbrev till släkt och vänner


Jag har skrivit julbrev så länge jag minns.

Det är jättepraktiskt, då många släktingar och vänner bor i något annat land än i Sverige. Det är som en betraktelse över året som gått. Speciellt de äldre brukar vänta på att få läsa det. Alla får lite nyheter från oss med julkortet, resten tar vi, när vi ses. Roliga foton på de små är ett måste.

För några år sedan skickade jag runt 50 julbrev/kort, nu är jag nere i ca. 40....

I år tänkte jag skicka julposten i god tid, så nu är brevet klart, fotona framkallade och julkorten pysslade eller köpta. Postar allt under helgen.

Ett kort utdrag ur årets brev:

"Julbrev till släkt och vänner i förskingringen                                       AD 2018

Jag döpte året till Hälsans år i januari och slutade bl.a att äta godis och kaffebröd samt bestämde mig att jag skulle gå 10 000 steg minst 25 dagar månaden. Såna små saker har visat sig ge många goda hälsoeffekter.

Det blev också Vänskapens år, märkte jag något senare. Under året har jag umgåtts med alla mina barndoms- och ungdomsvänner, gamla och unga släktingar och andra viktiga personer i mitt liv och förstås med många nyare vänner också. Vi uppskattar dem alla mer och mer för varje år som går.
.........
I somras gjorde vi en traditionell familjeresa till Finland och besökte Fiskars, Nystad, Muminvärlden och självklart Helsingfors. Där är jag för övrigt minst varannan månad. Mina jobbarkompisar och vänner "tror" att det är en mänsklig rättighet att få åka dit med mig som guide. Jag är inte så motvillig, utan anordnar design- och kulturresor till min forna hemstad titt som tätt.

Andra roliga resmål under året har varit Waterloo, Fuengirola, Haderslev (studiebesök i skolor), Fårö/ Gotland (Bergman-veckan) och Kiruna. H:s födelsedag firade vi i LKAB-gruvan 540 m under markytan.

Jag jobbar 70 % och är ledig halva torsdagar och hela fredagar. Självklart kan jag inte låta bli att göra en massa under de dagarna. Jag har haft konstworkshops för femåringar- och för gamla på ett äldreboende. Lika roliga erfarenheter båda två! Nu är jag med i ett projekt som forskar om  de nyanländas vidareutbildning. Jättespännande! 
H har trappat ner lite efter sin sjukdom och hunnit med några större projekt här hemma, bl.a är utebelysningen på fasaden nu på plats."

---------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar