fredag 5 augusti 2016

Mina promenader i Helsingfors

Sista veckan i juli och första i augusti är enligt mig de skönaste veckorna i Helsingfors. Så även i år.

Soligt och varmt med ljumma havsvindar.

Här är en utav mina solskenspromenader:

Första stoppet vid Konsthallen (Taidehalli) och utställningen Tom of Finland.

I Touko Laaksonens (1920-1991) värld "får var och en fritt vara sig själv".

Han var en otroligt duktig tecknare och hans mansbilder har gjort honom internationellt känd. Hans bilder har väckt debatt om sexuell mångfald.




Nästa anhalt: Designmuseet med Eero Aarnios skapelser.

Aarnio (1932- ) är inredningsarkitekt och professor och en av de internationellt mest kända formgivarna i den moderna finska designhistorien.

På utställningen får man se hans produktion av möbler, lampor och andra föremål.





Sedan blev det Saluhallen och ingefärsshot och en japansk restaurang, Kita Esplanadi med mycket god lunch.



Med sista krafter gick jag på två utställningar till:

På Stadshuset fanns det en gratis naturfotoutställning Keisarin perintö (Arvet efter kejsaren). Fotona är tagna på de militärhistoriska öarna utanför Helsingfors.


På Sederholmska huset (det äldsta huset som är bevarat i Helsingfors, från 1757) finns utställningen Smakbitar ur Helsingfors. Bl.a visas hur en bostad kunde se ut på 50-talat. Också detta nyöppnade museum har gratis inträde.



Innan jag åkte hem, behövde jag ny energi. En glass från det anrika caféet Fazer satt fint! De två glasskulorna var så stora att jag knappt orkade äta upp dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar