torsdag 4 augusti 2016

Tuuris byhandel - Finlands största varuhus

Jag har hört talas om denna byhandel, men aldrig varit i närheten ens- förrän nu.

Tuuris byhandel ligger i Södra Österbotten i Finland i en liten by med 500 invånare.

Nu har jag har fått besöka den under en timme.

Bakom en enkel rödmålad, gammaldags fasad döljer sig en enorm stormarknad. Det var klart att "byhandeln" skulle undersökas när vi hade vägarna förbi.

Jag var glatt överraskad att de sålde många finska märkesvaror så som Marimekko, Finlayson och Vallila och inte bara en massa skräp producerade i lågprisländer.

Billigt? Euron är dyr och jag tyckte inte att det var speciellt lockande priser. (Och vi ska dessutom inte köpa några grejor till vårt hem som vi precis har röjt och rensat.)

Det blev Mumin-handdukar och oasis för min del. Mycket folk, men inga kassaköer!

Det filmades nya avsnitt till serien Tuurin kyläkauppias (Tuuris handelsman) när vi var där.

Ingenting var likt Ullared, som jag i och för sig inte har besökt, men sett programmet ett par gånger. Det var stil på Tuuris byhandel. Skulle kunna åka dit fler gånger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar